Podczas wykonywania rutynowych, corocznych porządków świątecznych jak zwykle trzeba umyć podłogi, odkurzyć, wytrzepać dywany i tak dalej, i tak dalej… Chociaż musimy pamiętać, że „najważniejsze” to posprzątanie pod kanapą. Oczywiście musi się znaleźć ktoś na tyle silny, by unieść jedną jej stronę. Podchodzimy więc do kanapy, pochylamy się, łapiemy za jej krawędź, zbieramy w sobie siły i…. nagle czujemy ostry, przeszywający ból w plecach, który już nie pozwala nam się wyprostować.

Ile razy słyszeliśmy podobny scenariusz? Najczęstsza diagnoza stawiana samemu sobie lub przez najbliższych: „dysk Ci wypadł”. Niestety jest to częste, potoczne choć bardzo błędne określenie ostrego uszkodzenia krążka międzykręgowego, na którym chciałbym się skupić w poniższym tekście.

pęknięty pierścień włóknisty, ucisk jądra miażdżystego na korzeń nerwowy oraz okoliczne tkanki

 

Dlaczego w ogóle dzieje się tak, że często przy czynności, którą wykonywaliśmy już wielokrotnie nagle pojawia się ostry ból w plecach?

Krążek międzykręgowy jest unerwiony tylko w zewnętrznej 1/3 pierścienia włóknistego. Brak „przekaźnika” w jego wnętrzu wyjaśnia to, dlaczego przez lata nieergonomicznej pracy nie odczuwamy kompletnie żadnych dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa. Wewnątrz dysku, jądro miażdżyste (link do poprzedniego wpisu) otoczone jest przez pierścień włóknisty. Kiedy wewnętrzne warstwy pierścienia zaczynają się uszkadzać, a galaretowata substancja zaczyna się do przez nie przedostawać na zewnątrz nie odczuwamy jeszcze żadnych dolegliwości (brak unerwienia wewnętrznych warstw), a krążek traci już pewną część swoich biomechanicznych właściwości!

 

Informacja w postaci bólu ze strony dysku pojawia się dopiero, gdy problem zaczyna sięgać wspomnianej 1/3 zewnętrznej pierścienia włóknistego lub otaczających go tkanek miękkich (np. więzadeł)!

W momencie pierwszego epizodu bólowego kluczowe jest wdrożenie odpowiedniej profilaktyki (rehabilitacja, poprawa ergonomii pracy), by uniknąć dalszego uszkadzania struktur krążka międzykręgowego. Niestety zwykle bywa zupełnie odwrotnie. Taki incydent stosunkowo często jest ignorowany – „dwa dni i przejdzie” – i zapominany.

Ten mechanizm powtarza się wielokrotnie. Może nawet latami. Przez ten cały czas jest ignorowany… Aż w końcu dochodzi do poważnego, ostrego uszkodzenia dysku (na przykład przy wspomnianym podnoszeniu kanapy), a w najgorszym wypadku, również do przedostania się substancji z wewnątrz krążka (jądra miażdżystego) do otworu międzykręgowego lub otworu kręgowego powodując ucisk na struktury nerwowe: korzenie nerwowe, rdzeń kręgowy (o tym w kolejnym wpisie).

 

Na czym może polegać wspomniana profilaktyka?

Odpowiednie badanie, rozpoznanie źródła dolegliwości bólowych, terapia i odpowiednio zaprogramowany zestaw ćwiczeń- to rola fizjoterapeuty.

W Twoich rękach natomiast jest to w jak wygląda Twoja pozycja siedząca, gdy pracujesz, uczysz się, czytasz czy grasz na konsoli. Utrzymanie prawidłowej pozycji siedzącej nie jest łatwe. Może Ci w tym pomóc siedzisko Curble, którego zadaniem jest nauka możliwie najbardziej ergonomicznej pozycji oraz wyrobienie zdrowego nawyku, a tym samym zwiększenie komfortu pracy!